Hablumminal Allah –> Tips Meraih Cinta Sejati

27 May

cinta allah5

Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa ang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. (at-Tahrim:6)

Mungkin sekadar sedikit perkongsian dari ana tentang alam rumah tangga ni. Afwan, ana tak ‘arif lagi tentang selok belok dan asam garam rumah tangga ni compare dengan akhawat yang lain. Cuma sedikit perkongsian untuk akhawat semua. Insya Allah.

Akhawat yang dikasihi,

Baitul muslim yang kita bina bukan sekadar untuk menghalalkan perhubungan, tetapi, fahamilah, baitul muslim yang kita dambakan adalah untuk mengembalikan ‘Izzah Islam di bumi ini. Untuk meneruskan rantai-rantai perjuangan Rasulullah dan melahirkan anak-anak yang mendokong dan menyokong dakwah Illahi. Besar peranan yang dimainkan oleh pasangan-pasangan aktivis dakwah dalam membentuk  keluarga yang mengutamakan kepentingan dakwah dan tarbiah dalam kehidupan sehari-harian.

Menjadi zaujah seorang aktivis dakwah menuntut seribu satu pengorbanan dan kesabaran serta keimanan yang teguh pada Allah. Bukan mudah untuk dilaksanakan tetapi, tidaklah susah pula untuk diamalkan.Selagi mana kebergantungan dan keyakinan kita padaNya utuh, Insya Allah, segala urusan dipermudahkan.

Untuk akhawat yang dikasihi, teguhlah iman kita dan cintailah Allah melebihi cinta makhlukNya. Jika mencintai Allah, nescaya suburlah cinta pada hambaNya yang juga mencintai Allah. Tetapi, jika mencintai makhlukNya, belum tentu kita  menikmati cinta Illahi. Kerana, cinta manusia sesama manusia adalah anugerah Allah pada hambaNya, Allah yang menitipkan rasa rindu, rasa cinta dan rasa kasih pada zauj kita. Basically, jagalah hubungan dengan Al-Khaliq dalam meraih cinta zauj kita. 

Ana masih terngiang-ngiang kata Akhi pada ana masa di awal walimah.

Akhi kata , Abang menyayangi Sayang jika Sayang menyayangi Allah dan Rasul lebih dari menyayangi makhlukNya.Boleh tak kita sama-sama janji?’.

‘Janji apa, Abang?tanya ana pada akhi.

Zaujku menjawab, Kita berjanji, sapa yang lebih mencintai Allah, dialah yang lebih mencintai pasangan dia. Nak tak?’.

Ana lantas mengangguk dan tersenyum manis hadiah untuk zauj tercinta.

Kini, ana mula menyedari tentang peripentingnya Akhi berkata dan berjanji macam tu. Ya, mana taknya, syukur pada Allah yang menitipkan rasa sakinah, mawaddah wa rahmah dalam baitul muslim kami yang diawalnya berjanji untuk sama-sama mencintai Allah dan Rasul lebih dari mencintai makhlukNya. Yakinlah, bila cinta diserahkan padaNya, nescaya cinta itu akan bercambah dari sehari ke sehari, dan sapa yang dapat mengecapinya? Mestilah kita, zauj dan ashbal wa zahrawat serta ummah ni. Insya Allah.

Mabruk untuk akhawat dan kawan-kawan yang akan berwalimah cuti sekolah nanti. Erm, insya Allah, moga dakwah makin mantap dan iman makin teguh untuk mencapai redhaNya. Amin.

Salam walimah untuk akhawat yang akan/telah  melangsungkan walimah cuti sekolah nanti

-Ukhti Aizat dan Akh Hafizan-

-Ukhti Nadia dan Akh Bakri-

-Ukht NorHismalisa dan Akh Fairul- 

-Ukht Shazwin dan Akh Suria Affendi- 

-Kak Ti dan Buzak-

Doakahwin

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: