Hidup Teratur Dengan 3 Peraturan

12 Jul

Alhamdulillah, semenjak menamatkan pengajian ana di IIUM Kuantan sebulan yang lalu, banyak masa yang ana luangkan untuk keluarga ana dan juga keluarga zaujiy habibi dan yang teristimewanya, setiap masa ana dapat bersama zaujiy habibi dan si kecil Adam Harith. Rutin harian yang kini amat berbeza dengan rutin ana semasa di alam kampus menjadikan ana lebih matang dan juga lebih bijak menguruskan bait muslim ini.

Seronok menjadi suri rumah sepenuh masa. Pagi-pagi lagi siapkan breakfast untuk zaujiy habibi, mandikan Adam dan kemas-kemas rumah. Tengahari pula masuk dapur untuk siapkan lunch. Petang pula if rasa nak makan kuih-muih, rajinkan diri buat kuih-muih. Dalam masa yang terluang, ada juga menonton TV, baca-baca buku ilmiah dan yang selebihnya, sentiasa di sisi si kecil Adam Harith, bermain bersamanya merupakan saat-saat yang amat bahagia untuk ana dan zaujiy habibi.

Hilang sudah kepenatan ana menguruskan bait muslim ni bila melihat Adam Harith membesar fizikalnya dan berkembang kognitifnya di depan mata ana sehari-harian. Subhanallah, berseninya Al-Khaliq menciptakan si bayi dengan begitu sempurna dan membesar dengan baik. Dari hanya tangisan baby di hari pertama hinggalah kini mampu menyebut pa(papa),bu(ibu kot). Dulu, si kecil ana hanya mampu supine position, tapi, tup-tup Adam dah boleh meniarap, malah kini, sudah belajar untuk merangkak. Suatu ketika dulu, Adam Harith hanya merengek bila lapar atau pampers sudah penuh, tapi kini, regekan bukan hanya untuk dua perkara wajib tu, tapi, regekan manja bila berjauhan dengan mama dan papa serta inginkan something – yang paling Adam suka bila keluar berjalan-jalan naik kereta. Adam Harith dulu seberat 2.19 kg tapi kini hampir mencecah 8 kg. Subhanallah, Alhamdulillah atas anugerah zuriat yang tidak ternilai ini. Terima kasih Ya Allah.

Tapi, nun jauh di sudut hati,ana hanya mampu berdoa moga terus tabah menghadapi ujian yang paling besar ini-sihat dan MASA LAPANG !!!

Sekadar perkongsian dari SOLUSI isu 21- untuk menjadikan hidup ini teratur, perlu ada 3 perkara

1)      Menjaga waktu solat

2)      Menjaga waktu makan

3)      Menjaga masa tidur

Setiap insan mengimpikan sebuah kehidupan yang bersistem dan penuh dengan tata tertib. Apa yang dirancang, moga menjadi kenyataan. Tapi, Allah itu Maha Besar, Dia akan menyusun kehidupan setiap hambaNya. Ini merupakan 3 tips untuk impian menjadi kenyataan, Insya Allah.

Menjaga waktu solat

Orang yang solat bermakna dia mengingati Allah SWT dalam kehidupannya. Dalam kesibukan bekerja, dia berhenti sebentar untuk mendekati Allah SWT . Semoga dengan menjaga masa solat, Allah SWT sentiasa membantu dalam menyelesaikan masalah hidup kita. Ingatlah Allah kala senang, Allah akan mengingatimu di kala susah.

Menjaga waktu makan

Amalkan makan sederhana dan berhenti sebelum kenyang sebagaimana yang dituntut Rasulullah SAW. Jika makan terlalu kenyang boleh mendatangkan rasa malas dan mengantuk. Menangguh makan sehingga tersangat lapar juga tidak baik untuk kesihatan

Menjaga waktu tidur

Maksud di sini ialah tidur lebih awal supaya dapat bangun awal.Biar tidur mencukupi. Banyak tidur akan menyebabkan kurang proaktif, malas dan suka membuang masa.

Moga perkongsian ini bermanfaat untuk semua.

2 Responses to “Hidup Teratur Dengan 3 Peraturan”

  1. ukhtie July 13 2010 at 9:14 pm #

    salam kak izza :> nadia rindu adam!!!
    adam dah 8kg..ya allah, nadia dpt bayangkan betapa tembamnye pipi dia.

  2. Darnoz July 20 2010 at 10:09 pm #

    Terimakasih Banng

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: