Jika Kita Hosni Mubarak…

9 Feb

Geram, sedih, terharu , bersemangat semuanya bercampur baur dalam diri ana tatkala saban hari mengikuti  berita terkini tentang kebangkitan rakyat Mesir menentang  Presiden Hosni Mubarak yang merupakan pro Israel laknatullah dan juga US. Plan terdekat Jumaat nanti, akan diadakan perarakan menawan istana presiden di Abdeen, Cairo.Ana hanya mampu berdoa moga Allah permudahkan usaha-usaha protesters ini untuk mengembalikan kemerdekaan yang sebenar buat rakyat Mesir. Dan tak lupa juga dalam doa ana titipkan moga kebatilan itu akan runtuh digantikan dengan kebenaran yang sebenarnya atas batu asas syariat Allah.Amin Ya Rabbal ‘Aa-Lamin.

Suatu perkongsian  dari pembacaan ana dalam buku ’99 Q Kecerdasan Berasaskan Asma Ul-Husna’ karya Sulaiman Al-Kumayi  yang mengetengahkan  nama Allah iaitu Al-Malik yang mana maksudnya zat yang tidak memerlukan segala sesuatu yang ada. Di sini penulis cuba membincangkan isu mengapa manusia suka berkuasa? Jawapannya, kerana  ‘ manusia adalah bayangan Illahi di bumi’, ini merupakan maksud sebuah hadis yang menunjukkan dalam diri manusia ada potensi Illahiah. Ataupun dalam bahasa Ibnu Arabi, sufi abad ke-13 dari Andalusia, “Allah  menyimpan di dalam diri manusia pengetahuan mengenai segala sesuatu, kemudian Allah mencegah manusia daripada melihat apa yang disimpan dalam dirinya”. Ataupun, dalam konsep psikologi, kita dapat mengatakan , pengetahuan tersembunyi itu terakam dalam minda separa sedar ( sub-concious mind).

Kembali kepada Al-Malik, potensi malik dalam diri manusia menyebabkan manusia berasa dirinya adalah pemegang kuasa tertinggi di muka bumi. Ini bertepatan dengan hadith Rasulullah saw yang bermaksud, “ Setiap kamu adalah pemimpin….”. dalam kehidupan seharian pun kita merupakan seorang pemimpin. Even surirumah  pun merupakan seorang pemimpin dalam urusan menatariaskan rumahtangganya.  Seorang ibu pun merupakan pemimpin untuk anak kecilnya. Dan bertitik tolak dari sifat itu, si ibu sanggup memarahi anaknya jika si anak melakukan kesilapan. Kerana kuasa kepimpinan itulah yang menyebabkan si ibu terlupa yang anak ini merupakan si kecil yang baru mengenal dunia dan jika kita memarahinya, itu merupakan sia-sia sahaja, kerana si kecil bukannya anak dewasa yang tahu menilai baik buruknya. Inilah merupakan pegangan ana saat-saat berdepan dengan kerenah si kecil Adam Harith!

Lihat pula pada sejarah dunia, bagaimana angkuhnya Firaun yang bukan sahaja mengaku dirinya penguasa mutlak, sebagaimana yang dinyatakan dalam surah Az-Zukhruf:51, “Firaun berseru kepada kaumnya dan berkata, “ Hai kaumku, bukankah kerajaan Mesir ini kepunyaanku…”. Bahkan lebih dari ini, Firaun mengaku dirinya Tuhan.

Itulah kemenangan bagi Iblis laknatullah yang mana ia menguruskan potensi ini supaya dikeluarkan dan kemudian memperdayakan manusia supaya merasa dirinya adalah setara dengan Allah Al-Malik. Dengan demikian manusia menjadi sombong dan melampaui batas apabila manusia lupa dan terpedaya dengan rancangan hebat si Iblis ini.

Itulah diri Hosni Mubarak dan kuncu-kuncunya. Bilamana manusia diuji sama ada dengan sedikit kuasa yang ada padanya, mereka mampu membawa umat manusia kea rah sejahtera, ataupun sebaliknya. Kekuasaan hanya menimbulkan malapetaka bagi manusia. Manusia hanya mahu menang sendiri. Manusia lebih suka menindas dan menzalimi sesamanya, mengeksploitasi dan ‘memperkosakan’ hak-hak saudaranya demi memuaskan kepentingan sendiri.

Sedarlah wahai jiwa setiap pemimpin, apa yang dapat kita miliki? Kita sendiri adalah milik Allah. Justeru, mengapa kita yang diberi potensi malik, tidak mahu menjadikan Al-Malik sebagai pemimpin?

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: